در عصر ارتباطات واطلاعات که با ظهور فناوریهای جدید
همراه است ، استفاده از امکانات جدید در زندگی یکی از ضروریات زندگی محسوب
می شود . امروزه صحبت از اطلاعات و جوامع اطلاعاتی است . هر جامعه ای که از
لحاظ بار اطلاعاتی غنی تر باشد راحتتر پله های پیشرفت را طی خواهد نمود .
در جوامع اطلاعاتی و جوامع دیجیتالی که بر اساس جمع
آوری ، انباشت ، چرخش و گردش سریع داده ها و اطلاعات از طریق رایانه و
اینترنت بنا شده روابط عمومی ها بر اساس ایفاء نقش اطلاع رسانی یکی از
عوامل اصلی تولید کننده اطلاعات هستند . بازیگر اصلی جوامع اطلاعاتی و
دیجیتالی مراکز تحقیقاتی ، روابط عمومی ها و وظیفه اصلی اطلاع رسانی آنها
است . روابط عمومی تغذیه کننده چنین جوامعی است . روابط عمومی های بخش
دولتی ، نیمه دولتی و خصوصی ، سازمان های سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی، صنعتی ،
بازرگانی ، بخش اصلی اطلاعات در جوامع اطلاعاتی آینده را تولید و به جریان
می اندازند . در عصر الکترونیک ، روابط عمومی الکترونیک روش بکار گرفتن فن
آوری جدید ارتباطی و اطلاعاتی ( I C T ) و سیستم های نوین اطلاع رسانی
برای ارائه خدمات منطبق بر خواسته ها و نیازهای مخاطبان بطور لحظه ای ( on
lin ) بمنظور تحقق بخشیدن به هدفهای روابط عمومی است . در این عصر ، رسانه
ها و افکار عمومی اهمیت ویژه می یابند؛ رسانه ها دیگر ابزار تبلیغاتی
نیستند؛ مهندسی روابط عمومی در عصر آگاهی و جامعه آگاه ، تنها یک فعل سخت
افزاری نیست ، بلکه کار نرم افزارانه نیز هست و فرآهم کردن فضای نرم افزاری
شامل برقراری رابطه و ایجاد اعتماد دو سویه هنجارهای مشترک و زمینه های
ذهنی میان خود و مخاطب نیز ضروری و حائز اهمیت است . در هر صورت فعالیت در
روابط عمومی به معنای نوین آن نوعی حرکت ظریف بین دانش و تجربه است . روابط
عمومی دیجیتال عبارت است از استفاده از فن آوری دیجیتالی خصوصاً کاربردهای
مبتنی بر وب سایتهای اینترنتی برای افزایش دسترسی و ارائه خدمات و اطلاعات
ارتباطی به کاربران و سازمانها و نهادها و دریافت اطلاعات از طریق آن می
باشد؛ این روش زمینه بالقوه ای برای ایجاد رابطه ای ساده ، روان و مؤثر بین
سازمانها و مؤسسات با یکدیگر و نهادهای اجتماعی و مدنی در راستای ارائه
خدمات رایگان ، فوری و فراگیر به کلیه گروههای کاربر فرآهم خواهد کرد .
روابط عمومی دیجیتال فرصتهایی را فرآهم می سازد تا کیفیت ارائه خدمات به
کاربران بهبود یافته و آنان را قادر می سازد در هر ثانیه و دقیقه به حجم
وسیعی از خدمات و اطلاعات دسترسی پیدا نمایند . از ویژگیهای خاص این روابط
عمومی ها این است که محدود به زمان و مکان نیست . خدمات و اطلاعات در تمامی
روزها و ساعات در دسترس شهروندان و مخاطبان است و کارگزار روابط عمومی
دیجیتال یک آدم فنی نیست و نباید هم باشد ، بلکه او ضمن آشنایی با مسائل IT
و تسلط به مسائل ارتباطی ایده می دهد و تصمیم سازی می کند . مهم ترین
وظیفه روابط عمومی دیجیتال در جامعه اطلاعاتی آینده ، برقراری ارتباط دو
سویه و متعادل بین سازمانها و مردم ، ارائه خدمات و اطلاعات مورد نیاز
شهروندان بطور شبانه روزی است .
خلاصه اینکه برای تحقق روابط
عمومی دیجیتال در جامعه آگاه ، متنوع و سرشار از اطلاعات باید نکات ذیل را
در نظر گرفت:
◄رهبری سازمان با حمایت از طرحهای پیشنهادی روابط
عمومی ها
می تواند آنها در رسیدن به اهداف خود یاری رساند .
◄ایجاد
بینش سازمانی
در بین مدیران در خصوص ضرورت جهت گیری فعالیتها و برنامه های روابط عمومی
به این سمت وسوی
◄تعهد به تأمین منابع مورد نیاز آن از سوی
مسئولان
◄حمایت
سریع از تغییر سیستم سنتی به الکترونیک و دیجیتال
◄طراحی
استراتژیک جهت
تحولات آتی
◄آمادگی بافت سازمانی برای پذیرش این تحولات و
ایجاد امید
برای جلوگیری از به خطر افتادن آنها .
مشکلات و محدودیتها جهت
تحقق
روابط عمومی دیجیتال عبارتند از :
♦عدم اطلاع کافی مدیران
سازمانها از
مفاهیم مربوط به جامعه دیجیتال
♦سنتی بودن فرهنگ و ذهنیت مردم
که می
بایست این فرهنگ و ذهنیت متناسب با شرایط جامعه اطلاعاتی تغییر یابد که
البته تغییر آن هزینه زیادی را در پی خواهد داشت .
♦عدم وجود
زیر
ساختهای مورد نیاز در زمینه فن آوریهای اطلاعاتی از قبیل گسترش اینترنت و
عدم آموزش کافی عموم جهت استفاده از این فن آوریها نیز از مشکلات موجود است
که باید جهت حل آن تدابیر لازم اندیشیده شود .
♦عدم امنیت در
روابط
عمومی دیجیتال .
از آنجا که عمده فعالیتهای روابط عمومی
دیجیتال ارائه
اطلاعات و خدمات مورد نیاز از طریق فن آوریهای نوین ارتباطی همانند اینترنت
است؛ باید برای جلوگیری از مخدوش شدن و سوء استفاده از اطلاعات ، تدابیر
لازم اندیشیده شود . در مجموع می توان نتیجه گرفت که روابط عمومی دیجیتال
یک پدیده ، دانش جدید و یک تجربه برای زندگی بشر محسوب می شود